เล่าต่อจาก
ตอนที่แล้ว
วันนี้กลับไปอ่านโน้ตที่ตัวเองจดตอนฟังหลวงปู่ติชนัทฮันห์เทศน์ใน Peaceful Mind, Open Heart Retreat รู้สึกว่าควรเล่าถึงที่ท่านสอนด้วย ถึงแม้ฉันจะไม่ได้เก็บทุกเม็ด เพราะอาจจะได้อีกมุมมองหนึ่ง บางอันฉันจดมาเป็นภาษาไทยแล้วใช้
พจนานุกรมของท่านปยุตแปลเป็นอังกฤษ บางอันฉันก็อยากรู้ว่าภาษาบาลีเค้ามีศัพท์เทคนิคว่ายังไง ก็จะใช้ดิกท่านปยุตแปล แล้วใส่มาด้วย
The Four Noble Truth (อริยสัจจ์)
- ทุกข์ (Suffering; unsatisfactoriness): to acknowledge the presence of sufferings.
- สมุทัย (The cause of suffering; origin of suffering): to listen deeply and look deeply into the nature of sufferings in order to understand it.
- นิโรธ: When you understand its nature and its root, you suffer less right away.
- มรรค: The path leading to the cessation of sufferings becomes clear once you understand the root and the nature of sufferings.
ไหนๆ ก็จดเรื่องอานาปานสติสูตรมาแล้ว ก็มาไล่เรียงให้ครบตรงนี้เลยละกัน
Anàpànasati (mindfulness of in-and-out-breathing) Sutra
ฉันจดมาแต่หัวข้อ เวลาสอน Thay ค่อยๆ ทยอยสอนวันละนิด แล้วอธิบายด้วยตัวอย่าง อันนี้ก็เอาแบบเนื้อๆ ไป รายละเอียดไปตามเก็บได้จาก
การถอดคำบรรยายและ MP3 ของท่าน ฉันลองฟังที่ท่านสอนที่งานภาวนาก่อนๆ ก็สอนคล้ายๆ กันนี้
- Recognize the in-breath and out-breath.
- Follow your in-breath and out-breath all the way through. Long and short breath. Just recognize it the way it is.
- Be aware of your body.
- Breathing in, I release the tension in my body.
- Generate a feeling of joy.
- Generate a feeling of happiness.
- Recognize painful feelings. Deal with them with the energy of mindfulness. A practitioner is a maker of joy and happiness.
- Release tension in the painful feeling through letting go, mindfulness (สติ) and concentration (สมาธิ).
- Recognize the mental formation (จิตตสังขาร).
- Invite the good seeds to come up in consciousness. This is the right diligence (สัมมาวายามะ).
- Use the meditation and concentration to transform the negative mental formation.
- Three doors to liberation: Emptiness, signlessness, and aimlessness.
- Contemplate the impermanence (อนิจจัง).
- Look deeply into our cravings (ตัณหา).
- Contemplate the Nirodha (the unborn). There is no birth and no death, no coming and no going, no sameness and no otherness. This is the nature of everything.
- Let go (Nibhana: the extinction of the notion of non-being).
อืมม์...ไม่เคยเขียนอะไรที่เหนือกบาลตัวเองขนาดนี้เลย... เอาเป็นว่า This is for the sake of completeness, good documentation and friendly sharing. ถ้าใครสงสัย ก็ไปหาหลวงพี่ที่หมู่บ้านพลัมถามเอาเองละกัน...
คลิกเพื่ออ่านโพสต์อ้นต่อไปจ้า
Comments